Provisioner och kvalitetshöjande tjänster

En ung man på ett arkitektkontor

Provisioner regleras i lagen om värdepappersmarknaden och Finansinspektionens regler för hur provisioner och annan tredjepartsersättning får betalas ut och tas emot. Kortfattat innebär reglerna att provisioner som ges eller tas emot måste höja kvaliteten på de berörda tjänsterna som erbjuds till dig som kund. Provisionen får inte heller hindra Sala Sparbank från att agera i ditt bästa intresse som kund. Här beskriver vi vilka kvalitetshöjande tjänster Sala Sparbank erbjuder.

Analyser

Sala Sparbank erbjuder bland annat analyser för olika marknader, branscher, företag och tillgångsslag. Analyserna guidar dig som kund och ger dig kunskap för att kunna fatta välgrundade finansiella beslut. Du vet väl att du kan prenumerera på flera av nyhetsbreven direkt till din e-post.

Analys & omvärldsbevakning - prenumerera på nyhetsbrev

Du kan även få tips om de senaste analyserna från din rådgivare.

Vi har också många analyser samlade på Aktiellt (swedbank-aktiellt.se).

Brett produktutbud

Sala Sparbank har ett brett utbud av sparprodukter, såväl egna som via samarbetsparter. Produktutbudet innehåller exempelvis fonder, aktier och strukturerade produkter. Det ger dig ökad möjlighet att anpassa dina investeringar utifrån dina behov och sparmål. På Fondtorget har du tillgång till mer än 500 fonder från cirka 70 olika fondbolag. En lista över samtliga produkter finner du i Fondlistan.

Hållbart sparande

För dig som vill bidra till en hållbar framtid genom ditt sparande erbjuder Sala Sparbank flera alternativ, såsom fonder och strukturerade produkter som investerar i företag som tar ansvar för både människor och miljö. Dessutom granskar Sala Sparbank samtliga fonder som säljs via Fondguiden, även externa fonder, enligt ett antal hållbarhetskriterier. Hållbart sparande

Digitala kanaler

Som kund i Sala Sparbank har du dygnet runt tillgång till ditt sparande i internetbanken, appen och iPad-banken. Läs mer om hur du kommer igång och vilka tjänster som finns. App, internetbank och BankID

Brett kontorsnätverk och Kundcenter

Vi har bankkontor i hela Sverige, dit du är välkommen om du har frågor kring ditt sparande. Du kan även kontakta Kundcenter på 0224-850 00 om du vill prata med en rådgivare.

Guider

Genom bankens olika guider kan du på egen hand, i internetbanken eller i appen, utvärdera olika placeringsmöjligheter utifrån dina mål och behov. Några exempel på guider är:

Uppföljning av dina placeringar

Efter en rådgivning kring ditt sparande kan du senare kontakta banken för en uppföljning om investeringen fortfarande är lämplig. Om du exempelvis har bytt jobb, fått ett arv eller planerar att gå i pension, bör du se över ditt sparande om det fortfarande motsvara dina mål och behov. Du är alltid välkommen att kontakta oss genom att besöka ett kontor eller ringa Kundcenter.

Utbildning och socialt ansvarstagande

Sala Sparbank erbjuder olika möjligheter för dig som kund att lära dig mer om sparande och placeringar, exempelvis via:

Banken arbetar också med att sprida kunskap och öka medvetenheten om exempelvis pensionssparande och barnsparande och genom att aktivt delta i olika forum.

Analyser

Banken erbjuder en rad olika analyser med information om vad som händer på marknaden. Analyserna berör olika typer av marknader, branscher, företag och tillgångsslag. Kunden kan prenumerera på flera av nyhetsbreven direkt till sin e-post.

Vid olika tillfällen bjuder vi även in till olika kundevent där kunden kan få tips kring sitt sparande, till exempel genom att vi presenterar aktuell analyserna .

Många av analyserna är samlade på Swedbank Insikt,  Aktiellt och Marknadsinformation. Dessutom finns olika tv-sändningar som Swedbank TV och bloggar.

Brett produktutbud

Banken har ett brett utbud av produkter, både från Swedbank och från externa parter. På Fondtorget finns över 500 olika fonder från cirka 70 fondbolag.

Produkterna granskas utifrån miljö och etiska aspekter

Banken erbjuder ett stort utbud av etiska och hållbara produkter, såsom fonder och strukturerade produkter. Totalt finns cirka 70 fonder med varierande hållbarhetsinnehåll på Fondtorget, både från Swedbank Robur och från externa fondbolag.  Alla Swedbank Roburs fonder granskas enligt strikta miljö- och etiska kriterier och har en ”varudeklaration” som beskriver hållbarhetsinnehållet.

Digitala kanaler

Banken erbjuder sparande i följande digitala kanaler: internetbanken, mobilbanken och iPad-banken.

Brett kontorsnätverk och Kundcenter

Banken har 4 bankkontor i verksamhetsområdet, telefonbank för självbetjäning som är tillgängligt dygnet runt samt ett Kundcenter som är öppet må – tors 08:00-20:00, fre 08:00-18:00

Guider

Guiderna finns både i internet- och mobilbanken. De hjälper till att utvärdera olika placeringsmöjligheter utifrån kundens mål och behov (obs – ej rådgivning). Några exempel är Bekvämt fondval , Börja Spara , Fondguiden  och Pensionsspara .  

Erbjudande att bedöma investeringens lämplighet

Efter en rådgivning hos banken finns det alltid en möjlighet att kontakta banken igen för att se om investeringen fortfarande är lämplig. Kunder som har Private Banking eller Rådgivningstjänst Premium betalar för den tjänsten, och det är därför inte en kvalitetshöjande tjänst för de kunderna.

Utbildning och socialt ansvarstagande (Gap identifierat utan påverkan på värdet)

Banken erbjuder flera möjligheter där kunden kan lära sig mer om sparande och investeringar till exempel:

  • Fondskolan
  • Aktieskolan
  • Option- och warrantskolan

Banken tar även ett samhällsansvar att sprida kunskap och öka medvetenheten kring sparande, till exempel pensionssparande, barnsparande och genom att aktivt delta i olika forum.