Våra tjänster

Köpa hus – så får du koll på kostnaderna

Att köpa hus är för många en dröm, men kanske också lite läskigt då det kan vara den största affären i livet. Planering är nyckeln till lyckad affär - ta därför hänsyn till alla kostnader kopplade till köpet och den fortsatta driften av huset. Vi listar kostnaderna här. 

Kvinnligt par i hem med flyttlådor, flyttar in

Olika typer av kostnader

Kostnad för själva köpet

Den sammanlagda kostnaden för köpet av huset omfattar köpeskilling, lagfart, pantbrev (i det fall det behövs) och besiktningsman.

Köpeskilling

Köpeskillingen är själva priset för huset.

Lagfart

Lagfarten är en registrering av ett köp av fast egendom. Du ansöker om att bli registrerad som fastighetens ägare hos Lantmäteriet. Du betalar en så kallad stämpelskatt för lagfarten, just nu 1,5 procent av köpeskillingen plus en avgift på 825 kronor. Banken brukar kunna hjälpa till med ansökan om lagfart.

Pantbrev

Pantbrev är ett dokument som fungerar som säkerhet för de pengar du behöver låna. Om säljaren redan har lån på huset kan det finnas pantbrev som du kan ta över som säkerhet för dina lån. Nya pantbrev kostar två procent av pantbrevets belopp plus en avgift på 375 kronor. Det kan alltså vara ekonomiskt fördelaktigt om det redan finns pantbrev på huset. Banken kan ofta hjälpa till med uttag av nya pantbrev.

Driftkostnad

Driftkostnad är de kostnader du har för att kunna bo i din bostad, till exempel uppvärmning, vatten- och avlopp, hushållsel och kostnad för elnät, sophämtning, sotning, fastighetsavgift, villahemförsäkring och  tomträttsavgäld. Utöver dessa  kostnader tillkommer ofta andra kostnader, som till exempel villalarm.

Reparation och underhåll

Innan du skriver under köpekontrakt var noga med att undersöka huset du vill köpa. Ta gärna hjälp av en kunnig byggare för att uppskatta renoveringsbehoven och kostnaden för att åtgärda eventuella fel och brister.

  • Hur ser tak, fönster och fasad ut? Behöver det bytas ut i nära framtid?
  • Ta reda på skicket på el- och avloppssystem.
  • Ta reda på om om huset är i behov av dränering.
  • Kontrollera särskilt noga skicket på källare, vind och våtutrymmen. Fuktskador är ofta kostsamma och tar lång tid att åtgärda.

Flyttkostnad

Tänk på att själva flytten också medför kostnader för till exempel flyttbil, flyttfirma och flyttstädning. Det kan också ibland utgå avgifter för att flytta abonnemang och likande. Ta höjd för dessa kostnader, det kan springa iväg. 

Buffert för oförutsedda utgifter

Det är svårt att tänka på allt när man köper ett hus. Därför kan det vara bra att även ha en buffert för oförutsedda utgifter. 

Boka en värdering!

Värdera din bostad

Det finns flera skäl att hålla koll på värdet av din bostad. Kanske planerar du att sälja, vill hålla dig uppdaterad om värdet, eller behöver värderingsinformation för lån. Vid ett möte med våra mäklare kommer ni prata om:

  • Värdet på din bostad
  • Följa ditt värde med Värdebevakaren
  • Marknadsläge, både generellt och lokalt

Andra läste också

  • Låna till renovering? Alternativen och tipsen

    Att låna till en renovering kan ibland vara nödvändigt, och det finns några saker som är bra att tänka på. Här är några tips att ha i åtanke innan du sätter igång.

    Att låna till en renovering
  • Checklista för vad ditt hus behöver under ett år

    Att följa en checklista för att se om ditt hus under respektive säsong är ett bra sätt att undvika oväntade överraskningar. Här får du expertens tips om det viktigaste att ha koll på.

    Varje säsong behöver du se över ditt hus
  • Rot och rut – så funkar det!

    Vill du anlita professionell hjälp för städning eller trädgårdsarbete? Eller låta proffs renovera ditt badrum? Här är allt du behöver veta när det gäller rot- och rutavdrag!

    Rot och rut – så funkar det