När en närstående gått bort
Här hittar du en guide om vad banken gör och vad du behöver göra när en närstående gått bort.
Du som är dödsbodelägare får hjälp att betala räkningar och lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn.
Banken godkänner inga andra uttag från den avlidnes konto innan bouppteckningen är registrerad av Skatteverket. Det gäller även om du har gjort utlägg som du har kvitto för. Observera att när bouppteckningen är registrerad ska dödsboet avvecklas.
Om du har frågor kring att betala räkningar för ett dödsbo så är du välkommen att kontakta ditt lokala bankkontor.
Via länken nedan kan du enkelt fylla i och skicka in betalningsuppdraget digitalt. Där finns även villkor övrig information om betalningsuppdrag att läsa.
Ladda ner och skriv ut betalningsuppdrag och fyll i. Skicka betalningsuppdraget tillsammans med räkningar och utbetalningsavier. Skriv adressen på ett vanligt kuvert och posta, banken betalar portot.
Frisvarsadressen är:
Sala Sparbank
Affärsstöd
Svarspost 20126788
733 20 Sala
Om ärendet inte går att utföra på grund av till exempel ofullständiga uppgifter eller att medel saknas kommer du att få handlingar i retur via posten.