Rutin för visselblåsning
För att risker och missförhållanden i vår verksamhet ska upptäckas och åtgärdas så fort som möjligt, har Sala Sparbank en rutin för visselblåsning (whistleblowing).
För oss på Sala Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med både vårt bemötande och med våra produkter. Här får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
Är du missnöjd är den enklaste och snabbaste vägen för att få hjälp att kontakta ditt närmaste bankkontor eller Kundcenter via telefon på 0224-850 00. Du kan även skicka ett meddelande direkt i internetbanken eller appen. Logga in i internetbanken eller appen och klicka på Meddelanden.
Om du inte är nöjd med det svar du fått kan ärendet prövas på nytt hos vår klagomålsansvarige Anders Hedberg. Beskriv, helst skriftligen, vad du tycker är fel och vilket kontor/avdelning du varit i kontakt med. Skicka in ditt ärende till klaga@salasparbank.se eller ring 0224-850 85.
Om du efter svar från klagomålsansvarig fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
www.konsumenternas.se
Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Konsumentverket
Telefon 0771–525 525
www.hallakonsument.se
Oberoende vägledning via Konsumentverket.
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.se
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.
I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se.
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.
Om du har känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Du kontaktar då skriftligen Sala Sparbanks dataskyddsombud på e-post dataskyddsombud@salasparbank.se
Du har också möjlighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till dataskyddsmyndigheten, datainspektionen.se om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.