När behöver du ha koll på juridiken?
Ett skriftliga avtal fyller flera viktiga syften. Det innebär en trygghet, minskar risken för tvister och fungerar som en manual för samarbetet. Vi har listat det viktigaste att ha koll på i olika situationer.
Med en affärsplan på plats blir det enklare att utveckla din affärsidé och nå dina mål. Affärsplanen är din ”road map” som förklarar din idé även för andra och gör det enklare att få investerare, banker och andra intressenter med på färden. Här får du tips om hur du gör.
Att starta företag börjar ofta med en idé om något du vill skapa, ett problem du hittat en lösning på, eller kanske något du vill förbättra. Affärsplanen är det dokument som fördjupar din idé, förtydligar vägen framåt och klargör vilka mål som ska nås. Det är också det dokument som förklarar din företagsidé för andra och får dem med på tåget, om det så gäller investerare, banker, framtida medarbetare eller leverantörer.
Frida Svensson Söderlind, som är ansvarig för Growth & Startup på Swedbank menar att det finns mycket att vinna på att få en affärsplan på pränt.
– Genom att skriva en affärsplan lär du känna din idé mer på djupet, du hittar kanske svagheter och nya möjligheter, och har ett styrdokument som hjälp på färden, säger Frida Svensson Söderlind.
Frida Svensson Söderlind lyfter sju punkter, och rekommenderar alla som gör en affärsplan att göra ordentligt bakgrundsarbete och ta med in i planen.
– Gör din hemläxa och så mycket research du bara kan om din marknad, dina kunder, konkurrenter, hot och möjligheter. Allt för att göra din affärsplan så realistisk och trovärdig som möjligt, säger Frida Svensson Söderlind.
Kort och gott: Vad går den ut på? Vad är nytt? På vilket vis är den viktig? Vilket problem löser din idé?
Vad är era styrkor och svagheter? Vad ger er en usp (unik konkurrensfördel) relativt andra att ta er specifika idé i mål? Behöver ni komplettera ert team för eventuella svagheter?
Visa genom data/undersökningar/beteendeanalys (eller vad som är rimligt för just ditt fall) att du gjort en noggrann analys av marknaden och förstår var det finns möjligheter och öppningar – både idag och i morgon. Visa på samma sätt – genom analys – att du vet vilka dina kunder är och var de största hoten och konkurrenterna finns.
Igen, visa att du gjort din hemläxa avseende dina framtida kunder och att du vet hur du ska nå dem.
Presentera inga glädjekalkyler. Ju mer trovärdig ditt bakgrundsarbete är, desto mer trovärdig blir hela din plan. Vilken prissättning behöver du för att nå dina mål och vad är rimligt på marknaden? Det är också viktigt att planera för att kunna ta ut lön eller sätta upp en budget så att du klarar dig privat. Går siffrorna ihop?
Bryt upp din plan i delmål. Det kan handla om när ska ni ha nått viss omsättning, ett visst antal kunder, en viss kännedom eller det som är relevant för just din idé.
Har du en helt digital plan eller bygger den på fysiska lokaler? Hur mycket personal behöver du? Krävs det underleverantörer eller utveckling? Ska du satsa internationellt och vad gäller då? Vilka regler har du som arbetsgivare att förhålla dig till? Pränta ned allt om hur:et som ska ta dig från A till Ö.